This paper analyzes how intensified Chinese export competition affects the exports and product ranges of firms from Finland. Using a novel identification strategy that exploits changes in Chinese export policies, we find that Chinese export competition reduces aggregate product-level exports. Firm-level analysis further shows that Chinese competition leads to substantial price cuts to retain market shares, especially for homogeneous products. In addition, we also discover that firms respond to the increased level of Chinese export competition by dropping their marginal products. Taken together, these results highlight the importance of export competition with China for developed countries.
Tässä tutkimuksessa selvitetään, miten lisääntynyt vientikilpailu Kiinan kanssa vaikuttaa suomalaisyritysten vientiin sekä tuotevalikoimaan. Käyttämällä uutta Kiinan vientipolitiikan muutoksia hyödyntävää tunnistamisstrategiaa havaitsemme, että Kiinan vientikilpailu vähentää suomalaisyritysten tuotteiden kokonaisvientiä. Yritystason analyysi osoittaa, että kilpailu Kiinan kanssa johtaa merkittäviin hinnanalennuksiin markkinaosuuksien ennallaan pitämiseksi, erityisesti homogeenisten tuotteiden osalta. Lisäksi tutkimuksessa havaitaan, että yritykset reagoivat Kiinan kanssa lisääntyneeseen vientikilpailuun lopettamalla niille vähemmän tärkeiden tuotteiden viennin. Tutkimuksen tulokset korostavat Kiinan kanssa käytävän vientikilpailun merkitystä kehittyville maille.
Arkadiankatu 23 B
00100 HELSINKI
Vaihde ja vastaanotto avoinna arkisin klo 8.30–15:30.
+358 (09) 609 900