Vuoden viimeinen Alustatalouden F&M -podcastin jakso sukeltaa alustatalouden peruskysymysten äärelle teollisuuden näkökulmasta. Jaksossa pohditaan, mitä esteitä alustatalouden ratkaisujen tulemisella teollisuusyrityksiin on ja millaisia muutoksia alustamaisuus yrityksissä vaatisi. Podcast jatkuu jälleen ensi vuoden puolella uusilla jaksoilla. Podcast on Etlassa osa BRIE-ETLA -tutkimushanketta.
Vuoden 2022 viimeisessä Alustatalouden F&M -podcastin jaksossa palataan edellisen kauden tunnelmiin, kun alustatalouden aapinen saa jatkoa. Torstaina 15.12. ilmestyneessä uusimmassa jaksossa ”Alustatalouden ABC, osa 2 – mitä alusta tarkoittaa teollisuudelle?” palataan alustatalouden peruskysymysten äärelle, mutta tällä kertaa teollisuuden näkökulmasta. Alustatalouden aapisen ensimmäinen osa julkaistiin toisella tuotantokaudella.
Kuuntele uusin jakso alta
Jaksossa pohditaan muun muassa, onko alustatalouden villi toimijamaailma tarpeeksi luotettava teollisuusyrityksille ja pitäisikö digi kytkeä fyysisen tuotteen kylkeen vai päinvastoin. Vuoden viimeisen jakson kunniaksi studiossa on koko podcastin kolmipäinen juontajajoukko eli William von der Pahlen, Timo Seppälä ja Robin Gustafsson. Heidän kanssaan keskustelemassa on Aalto-yliopiston strategisen johtamisen apulaisprofessori Kimmo Karhu.
Alustataloudelle tyypillistä on, että liiketoimintaa ja tekemistä tulisi ajatella uudella tavalla. Teollisuuden tulisi esimerkiksi kyetä tarkastelemaan asiakaskuntiaan eri tavalla, sillä asiakkaita tulee nykyään yrityksiin muualta kuin aiemmin. Myös asiakaskuntien määrittely vaatisi aivan uudenlaista lähestymistapaa.
Alustamaisuuden tuleminen teollisuusyrityksiin vie enemmän aikaa myös siksi, että alustatalouteen liittyvässä datan hyödyntämisessä yrityksissä on vielä paljon haasteita. Etlan Timo Seppälä painottaa jaksossa, että yritykset joutuvat monesti tekemään huomattavia investointeja ennen kuin ne pystyvät edes kokeilemaan, onko datalle olemassa käyttöä.
− Data on myös arvokasta yrityksille eikä sitä haluta jakaa kilpailijoille. Tämän vuoksi ollaan varovaisia sen suhteen, kuka päästetään yritysten konsortioihin luomaan yhteisiä rajapintoja datan käytölle, Aalto-yliopiston Robin Gustafsson sanoo jaksossa.
Haasteen asettaa myös se, että alustamaisessa ajattelussa yritysten tulisi pystyä luopumaan joistakin liiketoiminnan osa-alueistaan, jotta ne pääsisivät datan potentiaaliin ja arvonmuodostukseen kiinni.
− Kaikki käyttävät datajättien palveluita eivätkä maksa niistä mitään. Datajätit ovat onnistuneet luopumaan jostain liiketoiminnan osa-alueestaan, mutta ne ovat silti arvokkaita yrityksiä. Datassa ja sen jakamisessa on yrityksille ja yhteiskunnalle paljon potentiaalia, koska sitä voivat käyttää monet samanaikaisesti eikä se kulu mihinkään, toteaa jakson vieraana oleva Aalto-yliopiston apulaisprofessori Kimmo Karhu.
Podcast jatkuu joulutauon jälkeen uusilla jaksoilla jälleen tammikuussa.
Alustatalouden F&M sukeltaa tälläkin kaudella alustatalouden syvään päätyyn ja pyrkii selkiyttämään kuulijoille alustatalouden mysteerejä ajankohtaisten ilmiöiden kautta.
Podcast on kuunneltavissa kaikilla yleisimmillä kuuntelualustoilla, esimerkiksi Spotify, Supla, Google ja Apple Podcast & Podplay.
Etlan ja Aalto-yliopiston yhteinen podcast-sarja tunnetaan kolmannella kaudella nimellä ”Alustatalouden F&M” eli tuttavallisemmin Alustatalouden faktat ja myytit. Sarjaa on tehty jo kahden kauden verran. Podcastin hosteina jatkavat edellisiltä kausilta tuttu kolmikko: Etlan johtava tutkija Timo Seppälä, Aalto-yliopiston professori Robin Gustafsson ja juontajana sarjayrittäjä William von der Pahlen.
Kahdeksanosaisesta podcastista ilmestyy uusi jakso joka toinen torstai. Lisäksi bonuksena kuullaan englanninkielinen erikoisjakso, joka liittyy monivuotiseen BRIE-ETLA -tutkimushankkeeseen. Etlan ja BRIE:n (Berkeley Roundtable on the International Economy at the University of California Berkeley) tutkimusyhteistyö on perustettu jo vuonna 2001. Hanketta rahoittaa Business Finland.
Arkadiankatu 23 B
00100 HELSINKI
Vaihde ja vastaanotto avoinna arkisin klo 8.30–15:30.
+358 (09) 609 900