Suomalaisyritysten kohtaamat kaupan esteet luultua yleisempiä

Kaksi viidestä suomalaisesta yrityksistä on kohdannut kansainvälisen kaupan esteitä. Eniten esteisiin yritykset ovat törmänneet EU:n ulkopuolisissa maissa, kuten Venäjällä, Yhdysvalloissa ja Kiinassa. Etlan valtioneuvostolle tekemää tutkimusta ja sen tuloksia käytiin läpi julkistustilaisuudessa, jonka järjestivät Etlan kanssa ulkoministeriö sekä työ- ja elinkeinoministeriö.

Kansainvälistä kauppaa tekevät yritykset törmäävät edelleen erilaisiin kaupan esteisiin. Esteillä tarkoitetaan viranomaisten tekemiä säännöksiä tai käytäntöjä, jotka vaikeuttavat palveluiden ja tuotteiden markkinoille pääsyä. Kaupan esteitä ovat esimerkiksi tullimaksut, tuonnin rajoitukset ja vain kotimaisille toimijoille suunnatut tuet. Tuoreen tutkimuksen mukaan kansainvälistä kauppaa harjoittavista suomalaisyrityksistä peräti 41 prosenttia kohtasi kaupan esteitä vuosina 2019–2022.

Etlan valtoneuvostolle laatima tutkimus julkaistiin maanantaina 13.3. ja iltapäivällä järjestettiin julkistustilaisuus hybridinä Säätytalolla. Yhteensä tilaisuutta seurasi liki pari sataa kiinnostunutta henkilöä. Paikan päällä oli runsaat 30 henkilöä ja linjojen päässä reilusti yli satapäinen yleisöjoukko. Tilaisuuden järjestelyistä vastasivat Etla, ulkoministeriö sekä työ- ja elinkeinoministeriö.

Tilaisuuden avasi osastopäällikkö Tuomas Tapio ulkoministeriön kansainvälisen kaupan osastolta. Hän korosti avaussanoissaan, miten kaupan esteet ovat valitettavasti yhä ajankohtaisempi aihe, ja ne koskettavat liki kaikkia yrityksiä. Esteisiin vaikuttavat monet globaalitalouden trendit, kuten maailmantalouden murros, vihreä siirtymä ja tarjontapuolen shokit.

Peräti 41 prosenttia kansainvälistä kauppaa harjoittavista yrityksistä oli kohdannut kaupan esteitä tarkasteluajanjaksolla, sanoi Etlan tutkimusjohtaja Jyrki Ali-Yrkkö.

Tutkimuksen tuloksia esitteli hankkeesta vastannut Etlan tutkimusjohtaja Jyrki Ali-Yrkkö.Tulokset paljastavat, että kaupan esteiden kirjo on laaja. Yleisimpiä esteitä ovat vienti- ja tuontikiellot (23 prosenttia), toiseksi tekniset kaupan esteet (18 prosenttia) ja kolmanneksi korkeat ja syrjivät tullit (10 prosenttia).

–  Suomessa on syytä jatkaa työtä kaupan esteiden purkamiseksi, sillä kaupan esteet ovat ennemmin lisääntymään kuin vähenemään päin, Etlan Ali-Yrkkö painotti tilaisuudessa.

Lyhyet kommenttipuheenvuorot aiheesta kuultiin Keskuskauppakamarin kauppaprosessiryhmästä. Puhujina olivat ryhmän varapuheenjohtajina toimivat Senior Trade Manager Päivi Pietarinen Vaisalalta ja Global Trade Compliance Specialist Emma Tuomaala Konecranesilta. Tilaisuuden juonsi Etlan viestintäjohtaja Tytti Sulander.

Yleisön kysymyksiin vastasivat TEM:n osastopäällikkö Antti Neimala (vas.), ulkoministeriön osastopäällikkö Tuomas Tapio, Etlan tutkimusjohtaja Jyrki Ali-Yrkkö, Vaisalan Senior Trade Manager Päivi Pietarinen ja Global Trade Compliance Specialist Emma Tuomaala Konecranesilta. Moderoijana toimi Etlan viestintäjohtaja Tytti Sulander.

Tilaisuuden lopuksi käytiin mielenkiintoinen keskustelu yleisökysymysten ja kommenttien pohjalta, ja kysymyksiin vastasivat kaikki tilaisuuden puhujat. Tilaisuus päätössanat lausui osastopäällikkö Antti Neimala työ- ja elinkeinoministeriön Työllisyys ja toimivat markkinat -osastolta.

Hänen mukaansa Suomen kaltaiselle avotaloudelle keskeistä on se, kuinka kaupan esteitä voidaan jatkossa taklata. Eu:ssa on jo ryhdytty toimenpiteisiin sisämarkkinoiden tehostamiseksi.

– Kilpailukykyä ei lisätä valtiontukia lisäämällä, Neimala kiteytti.

Tulleja, tukia ja rajoituksia – kohtaavatko suomalaisyritykset kaupan esteitä -tilaisuuden järjestivät ulkoministeriö, Etla ja työ- ja elinkeinoministeriö.

 

Kuuntele myös kaupan esteitä käsittelevä jakso valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan tuottamasta Hyvä kysymys -podcastista. Vieraana jaksossa on Etlan tutkimusjohtaja Jyrki Ali-Yrkkö.

 

Katso myös tutkimuksen keskeiset tulokset lyhyeltä somevideolta.

Liitteet

Tutkimusjohtaja Jyrki Ali-Yrkön kalvot 13.3.2023

Lataa