Who Captures Value in Digital Services?

Tässä tutkimuksessa analysoidaan digitaalisten palvelujen arvoketjuja, arvonsyntymistä ja -jakautumista. Osassa näissä palveluissa vallitsevat huomattavat skaalatuotot. Tällöin yhden lisäkappaleen tuottaminen ei maksa käytännössä mitään, mikä on mahdotonta missään fyysisessä tuotteessa. Tulokset osoittavat, että kaikki digitaaliset palvelut eivät ole tässä suhteessa samanlaisia. Osa digitaalisistakin palveluista on sellaisia, joissa skaalautuvuus on huomattavasti heikompaa. Tulevaisuudessa digitaalisten palvelujen kauppa jatkaa kasvuaan. Tämä luo haasteen kansallisille vienti- ja tuontitilastoille. Nämä tilastot kattavat erityisen huonosti tiedot siitä, miten paljon kuluttajat ostavat tai myyvät digitaalisia palveluja Suomen rajojen yli.

In this study, we explore who creates and captures value in digital services by analyzing four such services. Our results show that there are notable variations in both value creation and value capture between the services. Similar variations are also observed in the geographical distribution of value added. The study also highlights variations in economies of scale in digital services. In some services, there are almost no variable costs, and hence, the economies of scale are very high. In other services, the economies of scale are significantly smaller. The difference in economies of scale between services partially arises because a physical product is delivered in conjunction with the digital service for some services.

Information om publikationen

Serie
ETLA Muistio - ETLA Brief 27
Datum
18.06.2014
ISSN
2323-2463
Sidor
8
Tillgänglighet av tryckt version
Tillgänglig
Språk
en