Taloudellisen toiminnan alueellista keskittymistä kutsutaan taloustieteessä kasautumiseksi. Kasautumisen vaikutukset ovat nousseet laajasti esiin keskusteluissa liikennehankkeiden hyödyistä. Vaikutusten suuruutta ei ole aikaisemmin juuri tutkittu Suomessa. Tässä raportissa tutkimme kasautumisen vaikutusta tuottavuuteen Helsingin seudulla käyttäen laajoja rekisteriaineistoja.
Kasautumisella, jota kuvaamme työpaikkojen välisellä saavutettavuudella, on positiivinen vaikutus työntekijöiden palkkoihin. Tuloksemme koskien toimipaikkojen tuottavuutta ovat epätarkempia. Tulostemme mukaan saavutettavuus kasvattaa liiketoiminnan muita kuluja (sisältää mm. vuokrat mutta ei palkkoja), mikä voi osittain selittää, miksi emme havaitse tilastollisesti merkitseviä vaikutuksia jalostusarvoon.
Tulostemme perusteella kasautumishyödyt ovat jokseenkin kaupunkiseudun sisäisiä, eikä seutujen välinen saavutettavuus vaikuta tuottavuuteen merkittävästi. Kasautumishyötyjen suhde liikennehankkeiden suoriin hyötyihin on hankekohtaista. Kasautumisvaikutusten sisällyttäminen osaksi kannattavuuslaskelmaa sisältää tuplalaskennan vaaran. Saavutettavuuden kasvun seurauksena kasvaneesta palkasta maksettavat verot ja veronluonteiset maksut voidaan kuitenkin sisällyttää laskelmaan.
In economics, the regional densification of economic activity is referred to as agglomeration. The effects of agglomeration are often referred to when discussing the wider economic benefits of transportation infrastructure projects. The magnitude of these effects has not been extensively studied in Finland. In this report, we examine the impact of agglomeration on productivity in the Helsinki region, utilizing extensive registry data.
We find that improved job to job accessibility increases employees’ wages. However, our findings concerning the value-added at establishment level are less conclusive and statistically insignificant. Our results suggest that increased accessibility leads to increases in other operating expenses such as rents, potentially explaining the lack of statistically significant effect on value-added.
Our results suggest that agglomeration benefits are predominantly intraregional, with interregional accessibility having little impact on these benefits. Thus, the ratio between the agglomeration benefits and the direct benefits of transportation infrastructure projects varies depending on the project. Including these benefits directly to cost-benefit analyses risks double counting some benefits. Taxes and similar payments on increased wages due to accessibility increases could be included as a separate item in the cost-benefit analysis.
Arkadiankatu 23 B
00100 HELSINKI
Vaihde ja vastaanotto avoinna arkisin klo 8.30–15:30.
+358 (09) 609 900