Digibarometri 2021 keskittyi kotimaisen verkkokaupan haasteisiin

Digibarometri 2021 -vertailun erityisteemaksi valittiin tänä vuonna verkkokauppa. Vaikka Suomi säilytti hienosti kakkossijan yleisessä digitaalisuuden hyödyntämisessä, ei verkkokaupan kehitys yllä kärkimaiden vauhtiin. Trendi on huolestuttavan hidas, todettiin useasta suusta Digibarometrin virtuaalisessa julkistustilaisuudessa 16. kesäkuuta.

– Digiloikkaa on tehty eteenpäin, mutta myös taaksepäin, kuului hankkeesta vastanneen Etlan johtavan tutkijan Timo Seppälän tiivistys Suomen digitaalisuuden asteesta vuonna 2021 Digibarometrin julkistustilaisuudessa.

Seppälä kysyi, investoidaanko Suomessa tarpeeksi verkkokaupan kehittämiseen ja riittääkö kaupan ambitiotaso eli kunnianhimo kehitystyössä.

Muualla verrokkimaissa verkkokaupan kehitys on jo huomattavasti Suomea nopeampaa. Suomalaiset yritykset ovat jäämässä Euroopan kärjestä ja suomalaiset verkkokaupat myyvät muita selvästi harvemmin ulkomaille.

Moni itäisen Euroopan maa on noussut jo verkkokaupan kehityksessä Suomen rinnalle – tai ohi.

Verkkokaupassa petrattavaa, ministeritkin sanovat

Samoilla linjoilla olivat myös julkistustilaisuudessa puhuneet ministerit. Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka näki verkkokaupan ja sen sovellusten myös osana yritysten riskienhallintaa.

– Suomalaiset yritykset eivät ole omaksuneet alustoja ja verkkokauppasovelluksia jakelukanavikseen. Edelläkävijyys kuitenkin vahvistaa kilpailukykyämme, Harakka muistutti.

Julkistustilaisuudessa puhunut elinkeinoministeri Mika Lintilä totesi Suomen olevan yhä digitalisaatiokehityksen kärkijoukkoa. Tärkeää olisi hänen mukaansa satsata toimiviin nettiyhteyksiin eri puolilla maata, jotta digitalisaatio palvelisi nykyistä vahvemmin talouden ja tuottavuuden kasvua.

– Kyllä meillä parantamisen varaa on datataloudessa. Kyse on paljon myös toimintakulttuurista, että saisimme digitalisaatiosta kaiken hyödyn, sanoi Lintilä.

Miten pysyvä korona-ajan “digiloikka” on?

Etlan Timo Seppälä pohti puheenvuorossaan myös, miten pysyvä paljon puhuttu digiloikka Suomessa on.

– Aiempien epidemioiden, kuten SARS:in ja MERS:in, jälkeen kuluttajat palasivat noin neljässä kuukaudessa epidemian päättymisestä entisiin ostotapoihinsa. Tosin on muistettava, että epidemiat olivat huomattavasti COVID-19-pandemiaa lyhyempiä. Miten käy digiloikan nyt, Seppälä pohti.

Digibarometri 2021 julkaisijat ovat työ- ja elinkeinoministeriö, liikenne- ja viestintäministeriö, Elinkeinoelämän keskusliitto EK sekä Suomen Yrittäjät. Toteutuksesta vastaa Etlan tytäryhtiö Etlatieto.

Katso julkistustilaisuuden tallenne:

Katso Timo Seppälän esityskalvot:

Digibarometri 17062021

Digibarometri 2021 – julkistustilaisuuden ohjelma:

Tilaisuuden avaus
Johtaja Taina Susiluoto, Elinkeinoelämän keskusliitto EK

Avauspuheenvuoro
Elinkeinoministeri Mika Lintilä, työ- ja elinkeinoministeriö

Digibarometri 2021 tulokset – kuinka Suomi sijoittui ja miksi?
Johtava tutkija Timo Seppälä, ETLA

Suomalaisen verkkokaupan tila ja tulevaisuus – joko kiri alkoi?
Perustaja, yrittäjä Tommi Lähde, The Other Danish Guy
Johtaja, Verkkokauppa ja digitaaliset palvelut Antti Rajala, Kesko
Moderaattori: digi- ja koulutusasioiden päällikkö Joonas Mikkilä, Suomen Yrittäjät

Suuntaviivat tulevaan
Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka, liikenne- ja viestintäministeriö

Johtopäätökset
Johtaja Taina Susiluoto, Elinkeinoelämän keskusliitto EK

Tapahtuman järjesti Elinkeinoelämän keskusliitto EK.