Digibarometri 2021: Vuosikymmen verkkokauppaa ja alustataloutta

Tiivistelmä

Vuosina 2014–2020 julkaistut Digibarometrit ovat kertoneet kansakunnan digitaalisen asennon sekä siinä tapahtuneet muutokset, myös suhteessa muihin maihin. Näin on jälleen tänäkin vuonna. Perinteisen digibarometrin tulokset ja havainnot löytyvät julkaisun alun tiivistelmästä ja liitteestä 3. Jo neljättä kertaa muu osuus Digibarometri-julkaisusta rakentuu yhden pääteeman ympärille. Tänä vuonna teemaksi on valittu verkko- ja alustakauppa.

Aiempien digibarometrien perusteella tiedämme, että digitaalisen heräämisensä jälkeen Suomi kiri itsensä vertailun kärkisijoille. Vuoden 2021 tuloksista on havaittavissa, että digitalisaation vaikutukset suomalaisiin yrityksiin ovat paranemassa, kansalaisten vertailussa ollaan tasaisesti kärkikastissa ja julkisen sektorin vertailussa Suomi on ensimmäistä kertaa kärjessä.

Vuoden 2021 pääteeman tuloksista – verkkokauppa, alustat ja verkkokauppasovellukset – on kuitenkin tulkittavissa, että Suomen verkkokauppatase on edelleen alijäämäinen. Suomalaiset yritykset eivät toistaiseksi ole omaksuneet alustoja ja verkkokauppasovelluksia jakelukanavikseen. Verkkokauppasovellusten hyödyntämisen osalta näyttääkin siltä, että Suomi on jäämässä alustatalouden junasta. Laajemmin, erityisesti pandemianäkökulmasta ajateltuna, verkkokauppa ja verkkokauppasovellukset tulisikin nähdä osana yritysten riskienhallinnan portfoliota.

Timo Seppälän esityskalvot Digibarometri 2021 julkistustilaisuudessa 16.6.21

Digibarometer 2021

Summary: Finland in the Second Place

Finland ranks second in Digibarometer 2021, which compares 22 countries with a composite index consisting of 36 variables. The ranking is the same as in the last year. Also, Denmark is in the first place as in the last year. Sweden rises from its last year’s sixth place to the third place. Norway is in the fourth position and the United States leaps from the third place to fifth. The bottom of the list is once again occupied by Italy, Brazil, and Russia.

Digibarometer is a study which evaluates how well individual countries utilize digitalization and how they compare to one another in this respect. It measures the utilization of digital capabilities. In other words, general factors such as educational levels or a country’s role as a producer of ICT, for example, do not affect the scoring. The measurement is done on three levels (capabilities, utilization, and implications) and across three sectors (company, civic, and public). Each sector is examined on each level, thus forming a scoring matrix of nine cells for each country.

Finland has been among the three best countries in the Digibarometer during the eight years it has been carried out. It has even held the lead once, in 2016. Finland’s high placement is explained by its even performance across various indicators. Finland’s capabilities to utilize digitalization are among the best in the world as well as the actual utilization (3th place). Regarding implications (6th), however, Finland scores lower. Earlier on, the company sector has been Finland’s leading digital sector. Now the position of the Finnish companies is slightly waning in the international comparison (4th this year). Simultaneously, the public sector (1st) rises its ranking, thus assuming the role of the new cornerstone of Finland’s placement. In the civic sector, Finland ranks also well and is now in the fourth place.

Julkaisun tietoja

Päiväys
16.06.2021
ISSN
2489-7159 (pdf)
ISBN
978-951-628-742-6 (pdf)
Sivuja
84
Kieli
Suomi