Tässä tutkimuksessa tarkastellaan empiirisesti yritysten innovaatiotoimintaa ja sen vaikutuksia yritysten kasvuun. Sen sijaan, että yritysten innovaatiotoimintaa mitattaisiin vain t&k-toiminnalla, tässä tutkimuksessa innovaatiotoiminta jaetaan 12 eri ulottuvuuteen. Tämä mittaristo ottaa huomioon myös sellaisen innovaatiotoiminnan, joka ei liity teknologian kehitykseen. Lisäksi mittaristo mahdollistaa yritysten strategisen innovaatioprofiilin tarkastelemisen. Tulosten mukaan erityyppinen innovaatiotoiminta vaikuttaa yritysten kasvuun, mutta vaikutus tulee markkinoille tuotujen uusien tuotteiden ja palvelujen kautta. T&k-toiminnan lisäksi uusien tuotteiden onnistuneeseen kehitykseen vaikuttavat myönteisesti myös yritysten tarjoamaan, brändiin ja jakelukanaviin sekä arvoketjustrategiaan liittyvä innovaatiotoiminta. Arvoketjustrategiaan liittyvä innovaatiotoiminta vaikuttaa myönteisesti myös uusien palvelujen onnistuneeseen kehitykseen. Arvoketjustrategian sisällä erityisesti käyttäjäkokemukseen kohdistuva innovaatiotoiminta on merkittävässä roolissa uusien palvelujen kehityksessä
Arkadiankatu 23 B
00100 HELSINKI
Vaihde ja vastaanotto avoinna arkisin klo 8.30–15:30.
+358 (09) 609 900