Selvityksessä tarkastellaan korkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämiselle asetettujen tavoitteiden toteutumista. Ensimmäisen osan tilastoselvityksessä analysoidaan sitä, miten ensikertalaisten asema opiskelijavalinnoissa on kehittynyt ja onko koulutukseen sijoittuminen nopeutunut. Erityiskysymyksinä on tarkasteltu siirtohakujen toimivuutta sekä eri valintatapojen vaikutuksia koulutukseen sijoittumiseen alkuvaiheen opintojen etenemiseen. Selvityksen toista osaa varten tehtiin kyselytutkimus valmennuskursseille osallistumisesta neljälle yliopistojen tieteenalalle hakeutuville (kasvatus-, kauppa-, lääke- ja oikeustiede). Kyselyllä haluttiin selvittää, miten laajaa valintakokeeseen valmentaville kursseille osallistuminen on, ketkä kursseille osallistuvat ja missä määrin valmennuskurssit parantavat koulutuspaikan saamisen todennäköisyyttä.
This study analyses the objectives set for the reforms of the Finnish higher education admissions system. The first part, based on analysis of statistics and register data, looks at the situation of those seeking their first higher education place and the acceleration of the transition from secondary to higher education. In addition the study evaluates the functioning of transition applications and the effects of the different methods of selection on the outcome of admissions and study times. The second part reports findings from a survey of university applicants in four fields of study: education, economics, medicine and law. The empirical study examines the role and volume of private prep courses in higher education admissions, who participates, and how participation affects the outcomes of admissions.
Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 25/2018.
Arkadiankatu 23 B
00100 HELSINKI
Vaihde ja vastaanotto avoinna arkisin klo 8.30–15:30.
+358 (09) 609 900