The Role of Data and Knowledge in Firms’ Service and Product Innovation

Raportoidussa tutkimuksessa analysoidaan 531 suomalaisesta yrityksestä koostuvan aineiston perusteella uusien tietoperusteisten tuotteiden ja palveluiden syntymiseen vaikuttavia tekijöitä. Yrityksen kyky hyödyntää sen ulkopuolella tuotettua tietoa ja osaamista (eli ns. absorptiivinen kapasiteetti) sekä yrityksen kompetenssi koskien tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämistä liiketoiminnassa ovat kaksi keskeistä tekijää, jotka vaikuttavat tietoperusteisten innovaatioiden syntyyn. Yrityksen ulkoisilla tietolähteillä näyttäisi olevan enemmän merkitystä kuin sisäisillä tietolähteillä. Erityisesti yrityksen asiakkaiden osallistuminen innovaatioprosessiin edistää uusien tietoperusteisten tuotteiden ja palveluiden tuotantoa. Raportoitu empiirinen tutkimus yleisemminkin viittaa siihen, että tietoperusteiset tuote- ja palveluinnovaatiot syntyvät verrattain vahvasti kysyntälähtöisesti.

Julkaisun tietoja

Sarja
Keskusteluaiheita nro 1272
Päiväys
2012
Avainsanat
yritysten innovaatiotoiminta, tietoperusteiset tuotteet ja palvelut, tieto- ja viestintäteknologia
Keywords
firm performance, innovation, data-based products and services, ICT
JEL
D22,L20,O31
Sivuja
22
Hinta
10 €
Painoversion saatavuus
Kieli
Englanti