”Tutkimus haastaa perinteistä näkemystä, jonka mukaan koulutus vaikeuttaisi perheen perustamista naisilla”

Koulutus lisää perheen perustamista naisilla, mutta ei miehillä, kertoi alkuvuodesta julkaistu Etla-tutkimus yllättäen. Uusien, kesällä julkaistujen tutkimustulosten mukaan syy on se, että koulutusta pidetään merkkinä vanhemman kyvyistä tukea lapsen kehitystä. Tällä on merkitystä erityisesti naisille, sillä äidit viettävät isiä enemmän aikaa lasten kanssa.

Kun hedelmällisyysluvut maailmalla laskevat, ovat päättäjät erityisen kiinnostuneita ymmärtämään syntyvyyden tekijöitä. Mikä on esimerkiksi koulutuksen ja perheenmuodostuksen välinen suhde? Ratkaisuvaihtoehtoja etsittäessä huomio kiinnittyy usein matalasti koulutettuihin miehiin ja korkeasti koulutettuihin naisiin.

Helmikuussa 2024 julkaistussa tutkimuksessa Education, Gender, and Family Formation (Etla Working Paper 116)” tarkasteltiin koulutustason vaikutusta perheen perustamiseen hyödyntäen toisen asteen ja korkeakoulutuksen sisäänpääsyrajojen luomaa tutkimusasetelmaa. Tutkimustulosten mukaan naisten pääsy jatkokoulutukseen lisää lasten ja kumppanin saamisen todennäköisyyttä molemmilla koulutusasteilla, mutta miehillä vastaavaa vaikutusta ei löydetty.

Heinäkuussa kansainvälisesti julkaistuissa päivitetyissä tuloksissa (IZA Discussion Paper No. 17122) tutkijat ovat pyrkineet selvittämään mahdollisia selityksiä sille, miksi koulutus lisää perheen perustamista vain naisilla. Jatkotyössä hyödynnettiin muun muassa EVA:n arvo- ja asennetutkimusta.

– Testasimme useita vaihtoehtoja sille, mikä voisi selittää monin tavoin yllättäviä tuloksiamme. Vahvistusta sai ainoastaan teoria, jonka mukaan koulutus lisää naisten kysyntää mahdollisena kumppanina, koska sitä pidetään merkkinä vanhemman kyvyistä tukea lapsen kehitystä. Tällä on merkitystä nimenomaan naisille, sillä äidit viettävät edelleen isiä enemmän aikaa lasten kanssa, kertoo Etlan tutkimuspäällikkö, akatemiatutkija Hanna Virtanen.

Kyselyn tulosten perusteella suomalaiset tiedostavat, että sosiaalisten taitojen merkitys on kasvanut työmarkkinoilla ja että vanhemmilla – erityisesti äideillä, on koulua isompi merkitys näiden taitojen kehittämisessä.

Etlan Virtasen mukaan tutkimus haastaakin perinteistä näkemystä, jonka mukaan koulutus vaikeuttaisi perheen perustamista naisilla tai voisi toimia ratkaisuna miesten laskeviin trendeihin. Korkeasti koulutetut miehet kyllä perustavat perheen matalasti koulutettuja miehiä todennäköisemmin, mutta tutkimustulosten mukaan koulutuksella ei ole syy-seuraussuhdetta miesten perheen perustamiseen.

Koulutusryhmien välillä havaitut erot miesten todennäköisyydessä saada lapsia ja olla parisuhteessa voivat selittyä sillä, että koulutukseen hakeutuvat miehet ovat muutenkin kiinnostuneempia perheen perustamisesta. Toisaalta matalasti koulutetuilla miehillä saattaa olla monenlaisia muita, kasaantuneita ongelmia, jotka estävät heitä hankkimasta koulutusta ja perustamasta perhettä.

 

Tutkimus on osa Strategisen tutkimuksen neuvoston (STN) rahoittamaa LIFECON-hanketta, ja se on toteutettu yhteistyössä Norjan kauppakorkeakoulun, Aalto-yliopiston sekä Laboren tutkijoiden kanssa.

 

Virtanen, Hanna – Silliman, Mikko – Kuuppelomäki, Tiina – Huttunen, Kristiina: Education, gender, and family formation (Etla Working Paper 116)

Virtanen, Hanna – Silliman, Mikko – Kuuppelomäki, Tiina – Huttunen, Kristiina: Education, Gender, and Family Formation (IZA Discussion Paper No. 17122)