Etla julkaisi tiistaina 1. joulukuuta tutkimuksen, joka tarkasteli Suomen digitaalitalouden kokoa ja sen vaikutusta verotukseen. Digitaalitalouden osuus bruttokansantuotteestamme on kasvanut verrattain hitaasti 2010-luvulla, mutta koronakriisin myötä digitaalisuuden aste on noussut aiempaa nopeammin. Tämä näkyy esimerkiksi verkkokaupan kasvuna. Taustoittavassa webinaarissa tutkimuksen tuloksia kommentoi Verohallinnon pääjohtaja Markku Heikura.
Oheisessa webinaaritallenteessa Etlan tutkimusjohtaja Heli Koski esittelee ensin yleisesti hanketta ja siitä saatuja pääasiallisia tuloksia. Tämän jälkeen tutkimusjohtaja Jyrki Ali-Yrkkö käy läpi digitaalitalouden kokoa ja merkitystä Suomessa. Etlan tutkimusneuvonantaja ja veroekspertti Tarmo Valkonen käsittelee omassa puheenvuorossaan digitaalitalouden vaikutuksia verotukseen ja lopuksi kuullaan kommenttipuheenvuoro Verohallinnon pääjohtaja Markku Heikuralta.
Kaikkien esitysten kalvot löytyvät liitteestä.
Noin sadan hengen webinaaritilaisuuden juonsi tuttuun tapaan Etlan viestintäjohtaja Tytti Sulander ja alkusanat lausui toimitusjohtaja Aki Kangasharju, joka esitteli lyhyesti verkkokaupan myynnin kasvua koronakriisin aikana.
“The Size of the Digital Economy in Finland and Its Impact on Taxation” (ETLA Raportti 106) -tutkimuksen ovat toteuttaneet Etla ja konsulttiyhtiö PwC. Tutkimuksen on rahoittanut ja tilannut Euroopan Unionin Rakenneuudistusten tukiohjelma.
Lue myös tutkimuksesta julkaistu tiedote:
Arkadiankatu 23 B
00100 HELSINKI
Vaihde ja vastaanotto avoinna arkisin klo 8.30–15:30.
+358 (09) 609 900