Nokia-brändiin uskotaan jälkeen. Tämä kävi ilmi, kun HMD Global julkaisi suuren kansainvälisen julkisuuden saattelemana sunnuntaina 26.2. uusia lisenssillä valmistettuja Nokia-puhelimia Barcelonassa. Etlatiedon varatoimitusjohtaja Jyrki Ali-Yrkkö arvioi tuoreeltaan maanantaina 27.2. Ylen Aamu-TV:ssä, mistä uusissa Nokia-puhelimissa on kyse ja minkälainen vaikutus niillä voi olla matkapuhelinmarkkinoilla.
Aamu-TV:n toimittaja Teresa Meriläinen kysyi Ali-Yrköltä, onko mahdollista, että Nokia palaisi nimenä isosti matkapuhelinmarkkinoille?
– No, onhan se aina mahdollista. Kyllä tämä on sellainen ala, että jos ajattelee tämän päivän valtiaita, Samsungia ja Applea, niin en olisi yhtään varma, että niiden markkina-asema on samanlainen 6-7 vuoden kuluttua, hän vastasi.
Ali-Yrkön mukaan HMD:n julkistamat Nokia-mallit olivat pitkälti markkinoiden odotusten mukaisia.
– Puhelimet eivät menneet myöskään kalleimpaan hintaluokkaan, vaan uusien luurien painopiste on hintojen puolesta keskitasolla, hän arvioi.
Eniten julkisuutta on saanut Nokian klassikkomalli 3310, josta lanseerattiin nyt uudistettu versio. Ali-Yrkkö vertasikin toimintaa autoteollisuuteen: samalla tavoin autonvalmistajatkin ovat julkaisseet uudet retromallit esimerkiksi Ministä ja Kuplavolkkarista eli Beetlestä.
Aamu-TV:n haastattelussa kävi ilmi myös toinen yhteensattuma autoteollisuuden retrojen kanssa.
– Tämän 3310-mallin tuotekehitysnimi oli aikoinaan Nokialla ’Beetle’ eli kupla, Ali-Yrkkö naurahti.
Nokia myi 3310-mallia kaikkiaan 125 miljonaa kappaletta, eli aivan turhaan malli ei ole ansainnut markkinoilla klassikkonimitystä.
Katso koko haastattelu Ylen Areenasta tästä.
Arkadiankatu 23 B
00100 HELSINKI
Vaihde ja vastaanotto avoinna arkisin klo 8.30–15:30.
+358 (09) 609 900