Service Industries, Capital Intensity, and Labour Productivity

Abstract

We analyse the development of labour productivity in five service industries in Europe, the United States, and Japan. Vis-à-vis a group of peer countries, labour productivity in service industries is relatively low in Finland. We further find that the respective gap in capital intensity (capital stock to hours worked) is even greater. Using the growth accounting framework and panel estimations, we find that in 1995–2023 overall capital intensity was positively associated with the level of labour productivity in European countries. This is also the case if the capital stock is disaggregated into four parts with ICT, R&D, software and database, and all other capital analysed separately. Furthermore, the annual change in overall capital intensity, or capital deepening, is positively associated with the change in labour productivity in service industries. The association is weaker when capital is disaggregated into parts, with the strongest association found for the traditional capital stock, while the results for ICT and IPP capital deepening depend on the service industry analysed.

Palvelutoimialat, pääomaintensiivisyys ja työn tuottavuus

Tiivistelmä

Analysoimme työn tuottavuuden kehitystä viidellä palvelualalla Euroopassa, Yhdysvalloissa ja Japanissa. Verrattuna vertailumaajoukkoon työn tuottavuus palvelualoilla on Suomessa suhteellisen alhainen. Lisäksi havaitsemme, että vastaava ero pääomaintensiteetissä (pääomakanta suhteessa tehtyihin tunteihin) on tätäkin suurempi. Kasvulaskennan ja paneeliestimaattien avulla havaitsemme, että kokonaispääomaintensiteetti liittyi positiivisesti työn tuottavuuden tasoon Euroopassa vuosina 1995–2023. Tulos on voimassa myös, jos pääomakanta jaetaan neljään osaan: tieto- ja viestintätekniikkaan, tutkimukseen ja tuotekehitykseen, ohjelmistoihin ja tietokantoihin sekä kaikkeen muuhun pääomaan. Lisäksi kokonaispääomaintensiteetin muutos eli pääoman syveneminen liittyy positiivisesti palvelualojen työn tuottavuuden muutokseen. Yhteys on kuitenkin heikompi, kun pääoma on hajautettu osiin. Vahvin yhteys löytyy perinteisestä pääomakannasta, kun taas tieto- ja viestintäteknisen sekä aineettoman pääoman syvenemisen osalta tulokset riippuvat analysoidusta palvelualasta.

Julkaisun tietoja

Tuloksia tutkimuksesta
Palveluiden tuottavuuden lisääminen digitalisaation avulla
Tutkimusryhmä
Yritysten uudistuminen
Sarja
ETLA Working Papers 127
Päiväys
27.03.2025
Avainsanat
Palvelualat, Tuottavuus, Pääomaintensiivisyys, ICT, T&k, Ohjelmistot ja tietokannat
Keywords
Service industries, Productivity, Capital intensity, ICT, R&D, Software and databases
ISSN
2323-2420, 2323-2439 (Pdf)
JEL
C23, O14, O30, O47
Sivuja
42
Kieli
Englanti