Effects on labour market outcomes are often referred to when discussing the wider economic benefits of transport projects. However, research on the topic in the Finnish context is scarce. Thus, proponents of transport projects may put exaggerated hopes on the labour market effects when arguing for the projects. This review aims to give researchers a good starting point for analyzing the labour market effects of transport projects in Finland. We review theoretical frameworks and recent empirical literature on the effects of transport projects and accessibility on the labour market. We discuss the available data sources in Finland and methodological considerations for analyzing causal effects. Furthermore, we explore the integration of labour market impacts into cost-benefit analyses considering, for example, the risk of double-counting benefits.
Liikennehankkeiden laajemmista taloudellisista vaikutuksista puhuttaessa mainitaan usein niiden vaikutukset työmarkkinatulemiin. Suomalaista tutkimusta aiheesta ei ole kuitenkaan juurikaan tehty. Tutkimuksen puutteen seurauksena liikennehankkeita perusteltaessa saatetaan niiden työmarkkinavaikutuksille laittaa liikaa painoarvoa. Katsauksessamme pyrimme luomaan hyvät lähtökohdat liikennehankkeiden työmarkkinavaikutusten empiiriselle tutkimiselle Suomessa. Käymme lyhyesti läpi teoreettisia viitekehyksiä ja viimeaikaista empiiristä tutkimusta liikennehankkeiden ja saavutettavuuden vaikutuksesta työmarkkinoihin. Esittelemme empiirisiä lähestymistapoja, joita on käytetty kausaalisten vaikutusten tutkimiseen, ja tutkimukseen käytettävissä olevia datalähteitä Suomessa. Lopuksi käymme läpi, miten työmarkkinavaikutukset voidaan sisällyttää liikennehankkeiden hyöty-kustannusanalyysiin ilman hyötyjen kaksinkertaisen laskennan vaaraa.
Arkadiankatu 23 B
00100 HELSINKI
Vaihde ja vastaanotto avoinna arkisin klo 8.30–15:30.
+358 (09) 609 900