This report summarizes 39 detailed ETLA case studies of global value chains (GVCs). The findings suggest that the value added in global value chains is less tied to their tangible aspects than what conventional wisdom suggests. Intangible aspects of GVCs tend to be more important, but their poor measurement in available statistics misguides. With the raise of GVCs, interests of governments and multinational enterprises operating within national borders are increasingly at odds, e.g., when it comes to transfer pricing practices. The evidence from Finland shows that misinterpreted (or ignored) transfer pricing rules have significant impacts on GDP and other macroeconomic measures. Since multinational enterprises, and GVCs they operate, have grown to dominate international trade, the focus of national policymakers should shift from companies and industries to tasks and functions that are conducted within national borders.
Tässä raportissa tutkitaan globaalien arvoverkostojen toimintaa ja arvonlisän globaalia muodostumista tuotetasolla. Tulokset osoittavat, että erityisesti kulutustavaroissa aineeton omaisuus ja palvelutoiminnot luovat yhä suuremman osan tuotteiden arvosta. Brändi, tuotemerkit, patentit ja muu aineeton omaisuus sekä jakelukanavat ovat oleellisessa roolissa arvonlisän synnyttämisessä. Toinen keskeinen tulos koskee siirtohintojen merkitystä. Kun yhä useammat yritykset toimivat kansainvälisesti, arvonlisän maantieteellisen jakaumaan sekä eri maiden BKT:een vaikuttaa oleellisesti yritysten käyttämät siirtohinnat. Niiden tärkeyttä korostaa se, että valtaosa maailmankaupasta syntyy nykyisin monikansallisten yritysten sisällä. Kolmas keskeinen löydös koskee elinkeinopolitiikkaa. Sekä suurissa maissa että erityisesti pienissä maissa vain osa tuotteiden arvoketjusta sijaitsee yhdessä maassa. Tästä johtuen politiikantekijöiden tuleekin kiinnittää huomiota työtehtäviin ja toimintoihin ennemminkin kuin toimialoihin ja yrityksiin.
Arkadiankatu 23 B
00100 HELSINKI
Vaihde ja vastaanotto avoinna arkisin klo 9–15:30.
+358 (09) 609 900