Tiivistelmä: Kyselyaineisto 531 suomalaisesta yrityksestä osoittaa, että sekä yrityksen omaan käyttöön että markkinoille tuotettujen tietoperusteisten innovaatioiden syntymisessä merkityksellisempää on yrityksen tieto- ja viestintäteknologian (ICT) hyödyntämisestä syntyvä tieto ja osaaminen kuin yleisempi, T&K-investointien ja aineettoman pääoman kautta syntyvä osaaminen. Käyttäjälähtöisiä innovaatioita kehittävät yritykset eroavat yrityksistä, jotka eivät ole tuottaneet uusia tietoperusteisia ratkaisuja omaan käyttöönsä, kolmella keskeisellä tavalla: 1) Ne ovat tyypillisesti ulkoistaneet strategisesti osan tieto- ja viestintäteknologisesta osaamisesta, 2) yrityksen sisäinen yhteistyö innovaatiotoiminnassa on muita tiiviimpää, ja 3) ne hakevat muita laajemmin tietoa yrityksen ulkopuolelta. Toisin sanoen, käyttäjälähtöisiä innovaatioita tuottavien yritysten suhteellisen avoimeen innovaatiotoiminnan strategiaan liittyy tiivis yrityksen sisäinen innovaatioyhteistyö, ja sekä yrityksen sisäisen tieto- ja viestintäteknologisen osaamisen hyödyntäminen että ulkoisen asiantuntemuksen käyttö tarvittavilta osin.
Arkadiankatu 23 B
00100 HELSINKI
Vaihde ja vastaanotto avoinna arkisin klo 9–15:30.
+358 (09) 609 900